Marjolein Knuit

Van voorbijschietend landschap en digitaal geprojecteerde binnenspiegels

Leren autorijden in een simulator is lang zo gek nog niet

“We gaan nu 80 rijden. We gaan nu 50 rijden. We gaan nu remmen. Trap het rempedaal in. Dit is het koppelingspedaal!” Een computerstem neemt het over van de rij-instructeur bij lessen in de rijsimulator. De leerling, ik dus, neemt plaats in een autostoel, schuift deze tot de gewenste afstand naar voren, stelt de hoofdsteun in en doet zijn gordel om. Rijden maar!

Het rijden in een simulator wordt door de rijscholen gepropageerd als dé manier om verantwoord en gedoseerd te leren autorijden. In tien of vijftien lessen, afhankelijk van de keuze van de leerling of die ook de laatste vijf snelweglessen wil volgen, leert de leerling stap voor stap gassen, schakelen, sturen, en, niet van het minste belang, remmen.

Rijscholen J.Dam en Bruinsma garanderen hierbij een drie keer zo hoog rendement als bij reguliere rijlessen. Dit verschil zit hem in de opbouw van de lessen. De stof wordt de leerling in doseringen aangeboden die bij zijn leersnelheid passen. Bij een snelle leerling past de simulator de moeilijkheidsgraad automatisch aan, terwijl leerlingen die wat meer moeite hebben meer aanwijzingen krijgen van de simulator. Hierdoor worden beginnende automobilisten op een volkomen veilige, verantwoorde en verbluffend goede manier bekend gemaakt met de routine van het autorijden.

Na het volgen van tien of vijftien lessen heeft de leerling op een voordelige manier (10 lessen voor 150 euro, 15 voor 225 euro) een grote voorsprong op leerlingen die direct de echte auto instappen. Daarnaast biedt de rijsimulator jongeren de mogelijkheid om op hun zeventiende al aan rijlessen te beginnen. Ikzelf ben negentien, en bij mij begon het na maanden van uitstel ook te kriebelen. Terwijl de ene vriendin na de andere haar rijbewijs haalde, bleef ik op mijn fietsje van hot naar her crossen. Een van de redenen dat ik maar geen rijschool opbelde was dat ik het een grote stap vond om direct het verkeer in te gaan. Toen ik hoorde van de mogelijkheid om het eerst “droog” te leren, hoefde ik dan ook niet lang na te denken.

Na een korte kennismaking met rij-instructeur Jack nam ik plaats in de levensechte cabine met alles erop en eraan. Het programma werd gestart en na wat uitleg van de programmastem –  Jack kon ondertussen even een kopje koffie drinken of zich op een andere manier vermaken – kon het rijden dan echt beginnen. En inderdaad, zonder me druk te hoeven maken om ander verkeer of over mijn positie op de weg (ik hoefde zelf nog niet te sturen) leerde ik veilig en beheerst hoe het gaspedaal te hanteren en, heel belangrijk, te doseren. Stap voor stap maakte ik kennis met alle kenmerken van de auto.

Elke les duurt een half uur, en daarvan gaan er drie in een blok. Het eerste blok heette voertuigbeheersing en leerde me behalve de pedalen te hanteren ook goed te “naar buiten” te kijken. Hoewel ik in dit eerste blok nog geen rekening hoefde te houden met overstekende bejaarden en ander verkeer wees Jack me erop bij kruisingen en bochten een blik te werpen in de op het scherm geprojecteerde binnenspiegel en buitenspiegels. Hoewel het programma in principe zelf ook instructeur is, maakt dat Jack nog niet overbodig. Af en toe ging hij achter me zitten, gaf commentaar op mijn handelingen en legde me uit waar ik beter op moest letten.

Het programma houdt je vorderingen bij, en na elk blok rolt er een formuliertje uit de printer met je cijfers voor de verschillende onderdelen. Die cijfers variëren van 1 (daar moet nog hard aan gewerkt worden) tot 3 (dat loopt op rolletjes). De eerste keer verliet ik de simulator met voornamelijk tweetjes en drietjes en daar mocht ik volgens Jack trots op zijn. Gas geven, schakelen en remmen had ik snel onder de knie, ook al verloor ik daarbij de maximum snelheid een beetje uit het oog. Gelukkig zijn jij en andere verkeersdeelnemers in een simulator volkomen veilig, maar in een echte lesauto zou ik het record “met een rotgang mensen omver rijden” verbroken hebben.

Geef je reactie