Marjolein Knuit

Gamen voor school

Als je goed was in kiezen, was je waarschijnlijk geen TCS gaan studeren. Maar na het feest van het eerste jaar moet er dan toch echt gekozen worden, en wel uit maar liefst vijftien hoofdrichtingen. In de rubriek “hoofdrichtingwijzer” vertellen in elke Alalos TCS-studenten over hun hoofdrichting. Waarom hebben ze voor deze specialisatie gekozen, wat vinden ze er leuk aan (en wat niet) en wat voor toekomst zien ze met deze hoofdrichting voor zichzelf weggelegd?

Yvonne Woldberg: vierdejaars TCS met hoofdrichting Nieuwe media & digitale cultuur

Voor Yvonne was haar keuze voor de hoofdrichting Nieuwe media “niet echt een heel bewuste keuze. Omdat ik al in mijn eerste jaar vooral veel film en televisievakken had gekozen, werd het automatisch film- en tv wetenschap of nieuwe media”. En toen ze een vak over televisiegeschiedenis liet vallen omdat ze het zo saai vond, viel de keuze automatisch op het toenmalige mediastudies. In de ruim drie jaar dat ze TCS studeert heeft ze een rijk scala aan verschillende vakken gevolgd. Naast enerzijds de verplichte vakken vulde Yvonne haar programma met vakken die haar echt interesseren. “Gamecultuur vond ik bijvoorbeeld een heel leuk vak en ik kan me herinneren dat Geschiedenis en theorie van de nieuwe media ook indruk heeft gemaakt.” Daarnaast heeft Yvonne de Minor Vrouwenstudies gevolgd: “heel leuk en zeker aan te raden, omdat het erg goed te combineren is met zowat elke hoofdrichting: dus leuk als je een erg brede interesse hebt.” Yvonne waardeert het vrije en brede karakter van haar hoofdrichting. “Je hebt veel ruimte om je eigen interesses te bestuderen”. Tegelijkertijd ziet ze deze vrijheid als een nadeel, omdat haar opleiding er wat ongestructureerd door wordt. Omdat je als TCS’er er zelf kan kiezen welke vakken je wanneer volgt merkte Yvonne dat ze soms de voorkennis miste om een vak goed te kunnen volgen: “zat ik bij een vak waarvan bleek dat het een soort van vervolg was van Verbeeldingsprincipes. En dat vak heb ik nooit hoeven volgen, dus dan heb je soms het gevoel dat je een achterstand hebt.” Aan haar studie besteedt Yvonne nooit meer tijd dan nodig is: “ik heb nooit meer dan twee vakken gedaan, dus een uur of twaalf per week aan college uren was geloof ik wel het maximum.” Aan het eind van het blok is ze wel opeens veel drukker dan aan het begin, wat elke student waarschijnlijk wel bekend voor komt. “Nu ik bezig ben met mijn eindwerkstuk en nog het redelijk zware vak Televisiegenres volg en tijdelijk geen bijbaantje heb, zit ik bijna dagelijks een hele dag aan de studie.” Omdat ze zes maanden aan de Koninklijke Universiteit in Leuven heeft gestudeerd, heeft Yvonne geen stage gelopen. In BelgiĆ« volgde ze vakken in de richting van communicatiewetenschap. Het was vooral leuk om te zien hoe het universitair onderwijs verschilt van hier: “in BelgiĆ« zijn de colleges echt nog heel ouderwets. De vakken duren daar een heel semester en daarom had ik zes vakken tegelijk. Verder had ik daar geen enkel werkcollege en werd in de weken dat je college had, eigenlijk niks van je verwacht behalve zitten en luisteren”. Omdat Yvonne ongeveer een blok achterloopt, heeft ze haar diploma niet in drie jaar kunnen halen. Maar vooralsnog is ze van plan in februari met de Master Nieuwe media & digitale cultuur te beginnen. Ze hoopt dat dit haar een idee kan geven over wat ze later wil gaan doen, want daar heeft Yvonne nog geen idee van. “Ik hoop dat me tijdens de verplichte stage van de Master een beetje duidelijker wordt waar ik goed in ben en wat ik leuk vind”.

Geef je reactie