Marjolein Knuit

1 week zonder suiker: dag geliefde koekjes!

Ik ben nooit een sportief type geweest. Ik ben meer het soort mens dat liever lui dan moe is, zeg maar. Maar laatst was ik al uitgeput na 1 uurtje winkelen. En toen moest ik nog een hele middag over de vakantiebeurs struinen! Ik werd al moe als ik eraan dacht. Ik voelde me 77 in plaats van 27. Dat moest anders.

De koekjespot op slot

Hup, even googelen dan maar. Ik kwam uit bij een boek op bol.com met de illustere titel ‘Sterker dan suiker’ van Sonja Kimpen, een blonde mevrouw naast een grote pot koekjes met een kettingslot eromheen. Dan sta je bij mij al 1-0 achter. Koekjes zijn mijn lievelings! Maar de samenvatting van het boek sloot precies aan bij mijn situatie. De boosdoener? Suiker. “Je wordt humeurig, je bent onderhevig aan stemmingswisselingen, onverklaarbare moeheid, stress, futloosheid en depressies. Dit zijn slechts enkele gevolgen van suikerverslaving.”

‘Zelfrespect is het lekkerste koekje!’

Daar wordt een mens vrolijk van, niet? Toch maar besteld. Afgezien van de vele jubelverhalen van ex-suikerverslaafden en uitspraken als ‘zelfrespect is het lekkerste koekje’ stond er best veel nuttige informatie in. Over hoe suiker je lichaam en geest laat snakken naar nog meer suiker, die je bloedsuikerspiegel omhoog doet schieten maar je energieniveau daarna weer laat kelderen naar het niveau oud vrouwtje.

Stoppen met suiker

De oplossing: stoppen met suiker. Best radicaal voor iemand die een blog over toetjes en taarten heeft. En die altijd twee klontjes suiker in haar thee drinkt. En ontbijt met hagelslag. En tussendoor twee sultana’s eet. Maar ik moest toch wat. Verwachtingsvol bladerde ik door naar de recepten voor 3 suikerloze weken, altijd handig als je zelf niet hoeft na te denken. Maar om met Rob Geus te spreken: daar werd ik niet vrolijk van. Ik weet niet hoe jij ’s ochtends ontbijt, maar gekookte sperziebonen en sugarsnaps staan niet bovenaan mijn verlanglijstje. En gebakken struisvogelbiefstuk serveren ze tijdens de lunch niet in onze kantine. Je zou van frustratie haast een zak M&M’s leeg eten.

Quinoa, chiazaad en alles vers

Maar dat deed ik niet hoor. Gelukkig is Google mijn vriend en kon ik zelf opzoeken hoe je zonder al die fratsen van Sonja toch suikervrij kunt eten. Quinoa werd veel genoemd, en chiazaad. Verder veel groente, fruit, noten en koolhydraatarm brood. Zo gezegd, zo gedaan. Nu ontbijt ik dus al een week met suikervrije muesli met fruit en chiazaad. Tussen de middag eet ik 2 koolhydraatarme boterhammen met komijnenkaas en roggebrood (schijnt ook supergezond te zijn) en tussendoor fruit of groente. ’s Avonds maak ik alles vers, want in bijna alle voorverpakte producten zit suiker. En dat quinoa-spul is ook best te eten.

Geen sugarcravings meer

En het werkt. Althans, ik voel me beter dan voor ik ermee stopte. En wat ik helemaal niet verwacht had: ik heb totaal geen hongergevoel of behoefte aan zoetigheid. Zo gek! Natuurlijk is het niet leuk om geen stukje te kunnen proeven van een taart die ik zelf gebakken heb. Maar ik heb van mezelf geen enorme crave for sugar meer, zoals ik die eerder altijd had.

Suikervrije zoetigheid

Niet dat ik helemaal niks zoets meer eet. Ik heb suikervrije limonade, die vrijwel net zo zoet smaakt als gewone Karvan cevitam. En suikervrije appelstroop. En ik verheug me nu al op de suikervrije cornetto die ik zometeen van mezelf mag opeten! Mijn vriend is benieuwd hoe lang ik het ga volhouden, suikervrij eten. Ik ook.

Gemoedstoestand: opgewekt
Energie: genoeg!
Gewicht: -1,8 kilo

Geef je reactie