Marjolein Knuit

2 weken zonder suiker: goed bezig! (meestal)

Ondanks de positieve effecten van suikervrij eten (meer energie, geen opgeblazen gevoel meer, minder moe) begin ik het toch wel moeilijker te krijgen. Ik mis mijn koekje halverwege de ochtend, een bakje chips met cola op zaterdagavond. En thee zonder suiker is nog steeds vies.

Slenteren zonder hangerig te worden

Laten we met het positieve beginnen: ik heb vorig weekend drie uur over de huishoudbeurs geslenterd zonder moe, hangerig en chagrijnig te worden. Een lekker gevoel! En na een lange dag werken kan ik nog van alles ondernemen in plaats van alleen maar apathisch op de bank te hangen. Het oude vrouwtje in mij wordt langzaam maar zeker verbannen!

Routine

Suikervrij eten wordt steeds meer onderdeel van mijn dagelijkse routine. Opstaan, een schep chiazaadjes wellen, koolhydraatarme broodjes smeren voor tussen de middag en vervolgens een kommetje vullen met muesli, yoghurt, fruit, noten en chiazaad. Dat is echt geen straf!

Naar de reformwinkel

Afgelopen week heb ik trouwens de stoute geitenwollen sokken aangetrokken en ben naar een reformwinkel gegaan. Het zuurdesembrood liet ik voor wat het was, maar ik vond genoeg andere dingen voor in mijn voorraadkast. Ketchup en mayonaise zonder suiker bijvoorbeeld. En een potje aardbeienjam met als motto ‘de natuur is al zoet genoeg’. Wat ik ook het proberen waard vond was een reep ‘raw chocolate’. Schijnt heel gezond te zijn, dus alsof het allemaal nog niet duur genoeg was die er ook nog maar bij gegooid. Best lekker. Maar het is geen Snickers.

Toch een beetje suiker

Bij het avondeten is het soms lastiger. Dan heb ik een lekker recept gevonden van Jamie Oliver of zo, en dan hoort daar naanbrood bij, en daar zit dan toch een beetje suiker in. Ik kan zelf natuurlijk ook naanbrood bakken, maar dan is het geen 15-minute-meal meer :-). Maar voor veel gerechten zijn prima suikervrije alternatieven. Ik gebruikte altijd kant-en-klare pannenkoekenmix, maar ik ga vanavond gewoon een ouderwets beslag maken van bloem, ei en melk. En beleggen met suikervrije jam natuurlijk!

Cola of thee zonder suiker

Al met al ben ik dus best wel goed bezig al zeg ik het zelf. Maar ik word wel wat makkelijker. Me afvragen of er suiker in die soep zit en hem toch gewoon nemen. Heel verstandig een bakje salade opscheppen in de kantine en doen alsof ik niet weet wat er allemaal door die dressing zit. Maar het is me mooi wel gelukt om twee weken lang van de cola af te blijven. Terwijl ik er dit weekend zo’n zin in had! Na een uurtje skiën (op zo’n rolbaan voor wintersportnoobs) nam iedereen cola. Behalve ik natuurlijk. Ik nam thee. Zonder suiker.

Gemoedstoestand: Overwegend opgewekt
Energie: nog steeds prima!
Gewicht: gelijk

Geef je reactie