Marjolein Knuit

3 weken zonder suiker: we zullen doorgaan

boterham met hagelslagVolgens Sonja Kimpen duurt de afkickperiode  van suiker drie weken en mag je daarna weer kleine hoeveelheden suiker aan je eten en drinken toevoegen. Maar eigenlijk wil ik nog wel even doorgaan. Niet omdat ik thee zonder suiker zo lekker vind, maar omdat ik de positieve effecten zo lang mogelijk wil vasthouden.

Nu ik weet wat suiker met me doet, wil ik er structureel minder van gebruiken. Ik wil niet meer moe zijn van een paar uurtjes winkelen, ’s avonds niet meer van de bank af kunnen komen en een halfuur na het eten van een koekje alweer honger hebben. Dus veel gezonde gewoontes die ik mezelf de afgelopen weken heb aangeleerd houd ik er lekker in.

  • Gezond ontbijten

We horen allemaal dat goed ontbijten zo ontzettend belangrijk voor je is. En ik weet van mezelf dat ik geen stap kan verzetten zonder eerst gegeten te hebben. Maar een boterham met hagelslag is zo’n beetje het slechtste ontbijt wat je kunt bedenken. Veel calorieën, weinig langdurige energie en dus na een uur weer honger. Dat doe ik niet meer. Mijn favoriete ontbijt bestaat nu uit een schep muesli, een halve appel in stukjes, wat pecannoten, chiazaad, yoghurt en een snufje kaneel.

  • Geen frisdrank

Frisdrank is een bron van suiker en dus van calorieën. Ik drink de hele dag door water en thee, soms een glaasje suikervrije limonade en dat gaat prima. Ik dacht dat het me heel zwaar zou vallen om geen cola, dubbelfris of karvan cevitam meer te drinken. Maar het is waar wat ze zeggen: als je het niet drinkt, mis je het ook niet.

  • Gezond snacken

Als ik ’s morgens of ’s middags toch trek krijg, grijp ik niet meer naar de koektrommel of dropjespot. Ik kon zelfs van de koekjes afblijven die ik zelf had gebakken! Ik neem altijd fruit mee naar m’n werk en soms een stuk komkommer of een zakje worteltjes. Dat klinkt erg konijnerig maar went snel. Ik moet wel opletten dat ik niet te veel fruit eet, want daar zitten van nature erg veel suikers in.

Motivatie

Op deze manier probeer ik mijn eetgewoontes blijvend te veranderen. Gelukkig heb ik een lief vriendje dat me steunt en het helemaal niet erg vindt om op de markt een zakje chiazaad voor me te halen. Wat ook motiveert is dat de weegschaal elke week iets minder aangeeft, hoewel het me daar niet primair om te doen was.

Suikervrij bakken

Wat ik wel mis, is het bakken. Als eigenaar van een kookblog en fanatiek taartenbakster ben ik gewend om elke week wel iets lekkers te bakken, maar dat doe ik nu veel minder. Ik mag het toch niet proeven! Daarom wil ik de komende tijd experimenteren met suikervrij bakken. Appeltaart zonder suiker, zou dat lekker zijn?

Gemoedstoestand: happy de peppy
Energie: voor tien
Gewicht: -1,5 kilo

Geef je reactie