Marjolein Knuit

4 weken zonder suiker: minder suiker, meer genieten!

Chocoladecakerol met fruit, zonder suikerAls je mij een maand geleden had gevraagd wat ik mee zou nemen naar een onbewoond eiland, dan had ik waarschijnlijk suiker geantwoord. Alles wat ik graag at, bevat suiker. Ik had nooit gedacht dat ik zonder zou kunnen. Na vier weken weet ik dat ik het kan. Maar ik begin het nu toch wel een beetje te missen.

In mijn vrije tijd sta ik graag in de keuken. Taarten, koekjes en cupcakes zijn mijn specialiteiten. Het liefst met een flinke hoeveelheid suiker. En wie mag altijd de gardes van de mixer aflikken? Ik. Daar stopte ik dus radicaal mee. Maar daardoor bleef het wel erg stil op toetjesentaarten.nl. Dus vorige week heb ik geëxperimenteerd met zoetigheid zonder suiker. En dat leverde twee verrassend lekkere traktaties op.

Gebak zonder suiker

Zo maakte ik repen van dadels, rozijnen en amandelen: gelijke hoeveelheden samen in de keukenmachine, fijndrukken op een bakpapiertje en in stukken snijden. Klaar! Superlekker en vullend. En toen ik het nagerecht mocht verzorgen bij een etentje, verzon ik een chocolade cakerol met slagroom en fruit zonder suiker! Als je benieuwd bent naar het recept, dat vind je hier.

Gezondigd met cola en patat

Niet dat ik nooit gezondigd heb. Vorig weekend was ik op wintersport en heb ik (met mate) genoten van cola, fruitdrank en een lekker bordje frites met currywurst. Heerlijk! Dat kun je wel gebruiken na een ochtend ploeteren in de sneeuw. Maar ik had wel netjes m’n chiazaadjes meegenomen voor bij het ontbijt.

Minder suiker = meer genieten

Ik vind mezelf best een lastige eter, maar ik ben vrij snel gehecht geraakt aan alles wat ik wel mocht in plaats van mijn geliefde Sultana’s, Snelle Jelle’s en – daar is ie weer – thee met suiker. Ik kan veel meer genieten van fruit, groente, noten en dingen die van nature zoet zijn, zoals dadels.

Anders boodschappen doen

Bovendien denk ik veel meer na bij alles wat ik eet. Als je weet hoeveel suiker overal in verwerkt is en hoeveel ‘lege koolhydraten’ je dagelijks eet, ga je vanzelf anders boodschappen doen en koken. Ik denk niet dat ik nog vaak een witte boterham met hagelslag zal eten of twee zakjes suiker in mijn thee zal gooien. Nu ik weet wat suiker met mij doet, is het veel makkelijker om te laten staan.

Oude patronen en nieuwe gewoontes

Maar leuk is het natuurlijk niet, als iedereen gezellig zit te snoepen en jij kan niet meedoen. De verleiding is groot om dan gewoon te denken: ach joh, een koekje kan best. Maar als er een ding is wat ik niet wil is het wel terugvallen in m’n oude patroon. Dus ik ga proberen om mijn gezonde nieuwe gewoontes er zoveel mogelijk in houden. En hopen dat iemand me anders wel een schop onder m’n kont geeft.

Ik zeg doen!

Als je er ook over nadenkt om (tijdelijk) te stoppen met suiker zeg ik: doen. Of je het nou doet om af te vallen, tegen hoofdpijn, moeheid of voor een hoger energiepeil: stoppen met suiker heeft eigenlijk alleen maar positieve effecten. Van afkickverschijnselen heb ik eerlijk gezegd niets gemerkt, en dat zegt wat! Als ik het kan, kan iedereen het.

Gemoedstoestand: blij
Energie: op peil
Gewicht: + 1kg (toch die currywurst hè)

 

Geef je reactie